Norskfaget i grunnskolen og vgo

Hva er unikt for norsklæreren?

Hva kan vi si generelt om norskfaget?

Hva er nytt i norskfaget etter Kunnskapsløftet 2006?

 

Kommentarer utbes før kommende mandag kl. 09.00.

3 kommentar to “Norskfaget i grunnskolen og vgo”

  1. jm Says:

    Det er så mye å si at jeg blir tom for ord.

    Spørsmål tre er lettest å svare på. Her er det jo bare å kjøre en analyse av R94 og K06 for så å sammenligne. I korte drag:

    1) utviding av tekstbegrepet – film, bilder og sammensatte tekster

    2) hevet blikket fra en vakum/17.mai forståelse av den norske litteraturen til å se utviklingen av den norske litteraturen i et internasjonalt perspektiv

    3) fra en streng litteraturhistorisk lesning til en i større grad tematisk lesning av litteraturen – modernisme, modernitet, det norske osv

    4) drive med oversettelse – i sammenheng med punkt 2)

    5) i større grad drive med adapsjon

    6) retorikken har fått større plass

    7) skriving er en av ferdigheten som skal inn i alle fag – dette med skriving er dermed et større ansvar for alle lærerne – om dette tas på alvor kan det legge til rette for tverrfaglige samarbeid og en bedre skriveopplæring (dette har selvfølgelig vært en del av flere fag før K06 også)

    8) et større fokus på norsk i 3. klasse studieforberedende med fordelingen 4+4+6 i norsk (mot 4+5+5 før (timer altså))

    9) en nedvurdering av sidemålet (og dermed i realiteten nynorsken) ved å gå bort fra obligatorisk eksamen i sidemål til at dette blir et trekkfag

    10) større krav om digital kunnskap – gjør seg også gjeldene i den nye forståelsen av tekstbegrepet –

    11) alle hjelpemidler (utenom kommunikasjon) kan tas i bruk på eksamen – gir en mer realistisk eksamenssituasjon enn den man hadde før (som student og i arbeidslivet vil man ha kilder og lignende tilgjengelig) Samtidig gir det også en større utfordring for elevene som må ikke kan basere besvarelsene sine på gjenfortelling eller faktaoppgulping – større krav til drøfting, tolkning og diskusjon –

    12) kildebruk og -kritikk får større fokus i undervisningen og blir også testet til eksamen (se pkt 11)

    Generelt om norskfaget:
    det er et dannelsesfag – man trenger tid for utvikling (noe det ikke legges opp til på yf-løp +påbygg =2+2+10 timer) Handler om språk-, litteratur- og mediakunnskap

    Fortsettelse følger kanskje, nå er det kvelden.

  2. ellensmenes Says:

    Unikt for dere norsklærere er for det første at dere underviser i et av de viktigste fagene (viktigst i den betydning at det har stort timeomfang, er flere karakterer og dermed har større innvirkning på det totale snittet, men ikke minst at det kanskje det er det faget flest har mest nytte av.)

    For det andre er det dere som har mest potensiale til å bli kjent med elevene, både kvantitativt og kvalitativt (dere har mange timer med mange elever, og i stiler utleverer man både bevisst og ubevisst mye av seg selv, både meninger, oppfatninger, holdninger, verdier og ikke minst problemer av personlig art).

    For det tredje er dere kanskje den lærergruppen som har mest innvirkning på integrering av fremmedspråklige. Å kunne norsk er essensielt i sosialt liv, politisk liv og arbeidsliv. Spesielt med tanke på «det nye arbeidslivet» der kravene til kunnskap er mye større og arbeidsstyrkens sammensetning er endret.

    For det fjerde så var egentlig poenget mitt at både du og JM er gode norsklærere. Vi er flere som har snakka om at norskundervisninga på Sygna er veldig bra til sammenligning med andre steder. Her har jeg flere gode poeng og begrunnelser som jeg ikke gidder å ta nå, fordi jeg må gå å lese til eksamen (i Organisajon og Ledelse, et fag jeeg hadde strøket i dersom jeg ikke hadde kunnet det jeg lærte i norsk på vgs (struktur, skriving av oppgaver osv))

    døtte meg, dette ble langt

  3. annki83 Says:

    JM: Nå ble jeg skikkelig glad, og vet du hvorfor?? Fordi jeg hadde alt dette på lista mi fra før av! Hurra, jeg er godt forberedt! Har du mer på lager??

    ELLEN: Tusen takk for noen veldig gode tilbakemeldinger. Særlig godt likte jeg momentet om at vi som norsklærere har en unik mulighet til å bli kjent med elevene gjennom elevenes (og lærernes?) skriving!
    Jeg tror du kommer til å klare deg særs godt på eksamen – du er god til å formulere deg!

    PS: Norsk som andrespråk kommer også på lista mi!!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: